Veerkracht

'Als het leven je uitdaagt met tegenslagen,
daag jezelf dan uit om sterker te worden.'

Wat is veerkracht?

Het leven zit vol uitdagingen, kleine en grote. Dagelijks komt er heel wat op ons af. En dat kan veel van je vragen.

Maar hoe komt het dat sommigen daar beter mee omgaan dan anderen? Het antwoord: veerkracht.

Veerkracht is het vermogen om je aan te passen aan stress en tegenslag. Je 'veert' als het ware terug. Mensen met een hoge veerkracht laten minder snel de moed zakken. Ze gaan door, wat er ook gebeurt. Meer nog, ze komen er zelfs sterker uit! 'What doesn't kill you makes you stronger' is hun motto.

Is je veerkracht laag? Dan stapelt stress zich op. Elke bijkomende uitdaging weegt door. Soms stijgt de spanning al op voorhand als je weet dat er (mogelijk) een zware uitdaging zit aan te komen.

Veerkracht is niet 'statisch', dat wil zeggen dat het van moment tot moment kan verschillen. Een hoge veerkracht wil niet zeggen dat je onkwetsbaar bent. Net als een lage veerkracht niet wil zeggen dat je er niets aan kan doen. Net zoals je een spier traint kan je ook je veerkracht trainen!

Hoe vergroot ik mijn veerkracht?

Goed nieuws, je kan je veerkracht trainen! Mensen met een hoge veerkracht maken meer gebruik van 'positieve emoties'. Ze zijn optimistisch en zetten problemen in een ruimer perspectief. Ze stellen doelen en zoeken afleiding in dingen waar ze blij van worden. Je veerkracht wordt eigenlijk voor een groot deel bepaald door jouw vaardigheden om met problemen en stress om te gaan.

  • Maak jij gebruik van de hulpbronnen die rond jou aanwezig zijn (durf je rekenen op vrienden of durf je hulp vragen, …)?
  • Durf je praten over wat in je omgaat of krop je op?
  • Pak jij problemen aan of ga je ze liever uit de weg?
  • Denk je bij een probleem enkel aan alles wat misloopt en dat het voor jou nooit goed loopt of zie je een probleem eerder als een uitdaging?
  • Heb je goede manieren gevonden op eens stoom af te laten?
  • Geloof je vanbinnen dat uiteindelijk alles wel op zijn pootjes valt?

Al deze zaken kan je oefenen. Ze zorgen ervoor dat jouw goed gevoel beschermd wordt tegen tegenslag. Je kan leren hoe je met een negatieve gebeurtenis toch positief kan omgaan.

Hoe vergroot je jouw veerkracht? Wij helpen je daarbij. Ga naar 'Mijn veerkracht'. Vul eerst de test in en ontdek hoe veerkrachtig jij bent. Op basis van jouw score geven we info en advies op maat. Nadien krijg je toegang tot vele oefeningen en tips die je helpen om positief in het leven te staan.

Wat is coping?

Hoe ga jij om met problemen? Reageer je eerder afwachtend, ga je de dingen een beetje ontwijken of zoek jij onmiddellijk een oplossing voor het probleem? Deze verschillende reacties, dat heet coping (Uit het Engels: 'To cope with' = omgaan met).

Kort gezegd: het gaat over alle gedachten en gedragingen die jij stelt om met een probleem om te gaan. Er zijn effectieve manieren en minder effectieve manieren.

Effectieve manieren om een probleem aan te pakken:

  • Er daadwerkelijk wat aan doen, je pakt het probleem aan
  • Steun zoeken bij vrienden, familie, …
  • Ontspanning zoeken
  • Je gevoelens uiten
  • Jezelf troosten met de gedachte dat alles op zijn pootjes terechtkomt.

Minder effectieve manieren om een probleem aan te pakken:

  • Doen alsof het probleem er niet is
  • Je piekert en piekert
  • Je reageert het niet af: je praat niet, je ontspant niet
  • Je gelooft niet in jezelf, je gelooft niet dat je het kan oplossen

Hoe vergroot ik mijn coping vaardigheden?

Je kan je coping vaardigheden ook oefenen. De 10 stappen op deze website helpen je daarbij. Bij 'Mijn veerkracht' vind je allerhande oefeningen om te leren omgaan met je probleem.

Let wel: er is een verschil tussen

  • Probleemgerichte coping: alle inspanningen die je doet om een probleem op te lossen. Je doet daadwerkelijk iets, je onderneemt actie.
  • Emotiegerichte coping: je probeert controle te krijgen over de emoties die gepaard gaan met het probleem. Soms kunnen dingen je verdrietig of boos maken. Je probeert ze te aanvaarden, te veranderen en je past je aan de nieuwe situatie aan.

Probleemgerichte coping kan je het beste toepassen als je de mogelijkheid hebt om iets aan het probleem te doen. Voorbeeld: je hebt ruzie of een meningsverschil met een familielid. Je gaat naar de persoon toe om alles uit te praten en een oplossing te zoeken voor het probleem.

Emotiegerichte coping kan je het beste toepassen als je geconfronteerd wordt met een probleem waar je niets aan kan veranderen. Ziek worden bijvoorbeeld, of het verlies van een dierbare. Hier kan je het beste proberen om te gaan met je emoties, en aanvaarden wat is.

Problemen brengen steeds stress met zich mee. Je gedachten afleiden kan dan helpen. Je kan verschillende dingen doen om een deel van de spanning weg te nemen. Er zijn positieve manieren, zoals sporten of afspreken met vrienden. En negatieve manieren zoals drugs- of alcoholmisbruik bijvoorbeeld.

Wat doe jij als je gespannen bent? Ga naar 'Mijn veerkracht', doe de 'hoe-ontspan-jij-test' en ontdek het. Krijg nadien makkelijk toegang tot de vele oefeningen.