Stress

Wanneer krijgt men stress?

Stress ervaart men wanneer er een onevenwicht is tussen draagkracht en draaglast. Onder draaglast verstaan we alles wat het iemand op dit moment in zijn of haar leven moeilijk maakt (bv. een conflict op het werk, chronisch zieke partner, niet assertief kunnen reageren in bepaalde situaties,…). Onder draagkracht verstaan we alles wat iemand de nodige energie geeft in zijn of haar leven (bv. goede relatie met je kinderen, fijne hobby’s, goed gevoel voor humor,…).

Er zijn twee redenen die ervoor kunnen zorgen dat er geen evenwicht is.

  1. Situatie waarin de draagkracht te klein wordt in verhouding met de draaglast.
    Heel veel mensen staan bijvoorbeeld onder zware druk. Ze proberen te voldoen aan heel wat eisen: zowel privé, maatschappelijk als professioneel. Doordat ze zo hard proberen te voldoen aan die eisen, hebben ze weinig of geen controle meer over hun leven en over wat ze nu eigenlijk zelf graag zouden willen. Tijd om te ontspannen of te genieten hebben ze niet meer. Vaak leidt die constante druk tot een ongezonde leefstijl (weinig slaap, weinig beweging, weinig gezonde voeding, weinig sociaal contact,…). Deze ongezonde leefstijl zorgt voor bijkomende klachten.

    Iemand kan ook stress ervaren wanneer hij geconfronteerd wordt met een emotionele gebeurtenis (bijvoorbeeld: ontslag, financieel probleem, afwijzing, langdurig zieke partner,…). Dat zorgt er ook voor dat de draaglast te groot wordt in vergelijking met de draagkracht.

  2. De draagkracht kan ook te groot worden in verhouding met de draaglast.
    Wanneer iemand bijvoorbeeld vindt dat zijn leven niet verloopt zoals hij het wenst: hij heeft bijvoorbeeld geen uitdagende job, hij leidt een te eentonig leven,… dan kan het gebeuren dat deze persoon stress heeft. Hij heeft veel kracht, maar hij kan er te weinig mee doen.

Natuurlijk, bij iedereen is die balans wel eens uit evenwicht. Iedereen heeft het wel eens moeilijk of druk. Wanneer er echter te lang te weinig evenwicht is en wanneer men het gevoel heeft dat men steeds dieper in de put zakt, dan wordt stress echt een probleem. Zoek dan een hulpverlener.

Wat zijn stressklachten?

Stressklachten kunnen zich situeren op drie niveaus:

  • Emotioneel/cognitief: angst, frustratie/irritatie, concentratieproblemen, piekeren, opgejaagd gevoel, depressieve klachten, geen beslissingen kunnen nemen, onzekerheid, onmacht, vergeetachtigheid, vijandigheid, enz.
  • Lichamelijk: hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid, pijn in de borstkas, ademhalingsproblemen, vermindering eetlust, trillen, duizeligheid, versnelde hartslag, constipatie/buikpijn, hoge bloeddruk, enz.
  • Gedrag: uitvliegen, jezelf afzonderen, alcohol/roken/medicatie, fouten maken, klagen, zuchten, huilbuien, impulsief gedrag, zichzelf verwaarlozen, meer of minder eten, enz.

Stressklachten ontstaan vaak in rustige periodes (tijdens het weekend, tijdens de vakantie). Wanneer je dus even stilvalt, worden de klachten pas echt zichtbaar. Vaak zijn dat de eerste tekenen dat er iets aan de hand is. Ze hebben een signaalfunctie: ze geven aan dat de spanning te hoog oploopt. Worden deze tekenen niet herkend of ernstig genomen, dan kunnen ze erger worden. Het lichamelijk functioneren wordt dan ernstig verstoord en op termijn kan dit ook leiden tot meer ernstige ziekten zoals depressie of burn-out.

Wat kan men doen om stress te verminderen?

De tien stappen gaan ervan uit dat iemand nog voldoende kracht heeft om actief de eigen geestelijke gezondheid te versterken. Als iemand die kracht niet meer heeft, dan moet hij een professionele hulpverlener raadplegen.

Op deze website vind je heel wat informatie, tips en opdrachten. Bekijk zeker eens:

Log je in op onze online werkplek en ontdek tips om je eigen geestelijke gezondheid te bewaken.

Meer weten?

Colofon | Gebruik van Fit in je hoofd | Webdesign & website ontwikkeling door Zenjoy in LeuvenPowered by Nimbu • ©2017 Vlaams Instituut Gezond Leven, All Rights Reserved