Paniek

Wat is een paniekaanval?

Mensen reageren verschillend op stress en angst. Ook het lichaam reageert er anders op. Soms gebeurt het dat die lichamelijke reacties zo sterk zijn dat men denkt dat er iets ernstigs aan de hand is. Men denkt dan dat men een hartaanval gaat krijgen, of dat men gaat flauwvallen of dat men gek aan het worden is,… Eens men op die manier begint te denken, is de paniekaanval een feit. De angst voor de lichamelijke gevolgen is immers zelf weer een bron van angst geworden. Op die manier neemt de angst toe.

Tijdens een paniekaanval wordt men dus overvallen door de intense angst dat er iets vreselijks zal gebeuren. Omdat ze er zo van overtuigd zijn, belanden mensen met een paniekaanval soms wel eens op de spoeddienst van een ziekenhuis. Daar stellen ze dan vast dat er eigenlijk niks ‘ernstigs’ aan de hand is.

Gedachten

Vaak voorkomende gedachten tijdens een paniekaanval zijn:

  • Ik ga flauwvallen
  • Ik maak mezelf belachelijk
  • Iedereen kijkt naar me
  • Ik moet hier weg
  • Ik kan niet meer functioneren
  • Ik ben niet normaal
  • Ik word gek
  • Ik krijg een hartaanval
  • Ik verlies de controle
  • Ik ga dood

Lichamelijke klachten

Vaak gevoelde lichamelijke klachten tijdens een paniekaanval:

  1. Hartkloppingen
  2. Zweten
  3. Misselijkheid
  4. Tintelingen, verdoofd gevoel
  5. Verstoringen van het zicht
  6. Ademnood
  7. Pijn aan de borst
  8. Koude- en warmteaanvallen
  9. Verstikkingsgevoel
  10. Koude, klamme handen
  11. Spierspanning
  12. Uitputting
  13. Trillingen
  14. Duizelingen
  15. Depersonalisatie (het gevoel hebben dat men niet meer zichzelf is)
  16. Derealisatie (het gevoel hebben dat men niet echt in de realiteit is)
  17. Last van de maag
  18. Hyperventileren

Gedrag

Vaak gesteld gedrag tijdens een paniekaanval:

Niet kunnen stilzitten

  • Opgejaagd zijn
  • Wiebelen met de voeten
  • Snauwen
  • IJsberen
  • Geeuwen
  • Zuchten

Wat kan men eraan doen?

De tien stappen gaan ervan uit dat iemand nog voldoende kracht heeft om actief de eigen geestelijke gezondheid te versterken. Als iemand die kracht niet meer heeft, dan moet hij een professionele hulpverlener raadplegen.

Op deze website vind je heel wat informatie, tips en opdrachten. Bekijk zeker eens:

Log je in op onze online werkplek en ontdek tips om je eigen geestelijke gezondheid te bewaken.