Stap 6 - Durf nee zeggen

Op lange termijn loont een nee.

Nee tegen dat glas teveel, nee tegen iemand die iets vraagt waar je geen zin in hebt.
Pas als je nee durft te zeggen, ervaar je jezelf als iemand met eigen gevoelens en een eigen wil.
Pas als je nee durft te zeggen, krijg je respect.

Als nee kan, wordt ja een woord waar je echt plezier aan beleeft. Dan doe je weer dingen in volle vrijheid en geniet je ervan.

Oefeningen

Via 'Mijn veerkracht' kan je aan de slag met verschillende online oefeningen die je helpen om werk te maken van deze stap.

Oefeningen die je kan downloaden

  • Experiment
    Ontdek hoe weinig anderen op je letten.
    Pdf (40kB)
  • Mijn dagboek
    Een handleiding om jezelf beter te leren kennen.
    Pdf (171kB)
  • Mijn ideale wereld
    Helpt je om in actie te schieten en jezelf te aanvaarden.
    Pdf (44kB)
  • Mijn leven als dier
    Een fantasieoefening om jezelf te blijven in moeilijke dagen.
    Pdf (55kB)
  • Positieve en negatieve gedachten
    Een oefening om je negatieve gedachten te verminderen en je positieve gedachten een boost te geven.
    Pdf (100kB) - Word (61kB)
  • Je voorbereiden op een moeilijk gesprek
    Een hulpmiddel om woorden te vinden wanneer het wat moeilijk met je gaat, als voorbereiding op een intiem gesprek.
    Pdf (68kB)

Waarom nee zeggen?

Nee tegen de ander

Nee zeggen tegen iemand die je graag ziet, vraagt kracht. Als dat niet lukt, word je boos op jezelf en op de ander. Je voelt je dan nog slechter. Inderdaad, het kan moeilijk zijn om nee te zeggen tegen je partner, een vriend of een collega. Vaak zeg je gewoon ja om van het gezeur af te zijn of omdat je energie op is of gewoon om hem/haar te plezieren. Soms moet je daardoor wel dingen doen waar je zelf geen zin in hebt. Je hebt dan het gevoel dat de anderen teveel je leven bepalen.

Weet dat een nee heel bevrijdend kan werken voor jezelf én voor de anderen. Mensen ervaren personen die geen nee durven zeggen dikwijls als een blok aan het been. Ze vinden hen zwak omdat ze in hun plaats moeten denken. Er is niets mis met eens wat meer op te komen voor jezelf. Mensen zullen jou waarderen als een persoon met een eigen mening.

Nee tegen jezelf

Wie zich niet goed in zijn vel voelt, kan niet echt genieten van het leven. Kunstmatige genotsmiddelen (alcohol, drugs, nicotine, voeding, pornografie) geven je het idee dat je wel kan genieten. Je lijkt dan wel herboren. Maar je merkt gauw genoeg dat het niks verandert. Dat komt omdat je lichaam aan genotsmiddelen went. Je hebt dan steeds meer of sterkere middelen nodig. Je verliest de controle. Wat je nodig hebt is een krachtig Nee! Als je daarin slaagt, voelt dat als een echte bevrijding. Ook passies kunnen snel een verslaving worden. Zo kan je dwangmatig sporten of gokken.

Omdat een verslaving een vrij complex probleem is, doe je best een beroep op een professionele hulpverlener.

Je kan ook bellen naar de Druglijn.

Wees bewust van wat je doet

Als je geen nee kan zeggen, probeer je dat vaak voor je omgeving, maar ook voor jezelf te verbergen. Je denkt dat je jezelf in de hand hebt, maar eigenlijk heeft het middel, de passie of de ander de controle overgenomen. Je zegt tegen jezelf dat het je eigen keuze is en dat je het wel allemaal zelf in de hand hebt, maar in de grond weet je dat het niet zo is. Als je geen nee meer kan zeggen, ben je verslaafd. Ontwennen en nee leren zeggen is dan voor jou een bevrijdingsproces. Achteraf voel je je immers een stuk vrijer.

Probeer je zoveel mogelijk bewust te zijn van wat je doet: weet wat je eet, weet wat je drinkt, weet hoe je leeft en weet waarom je iets doet. Laat je ook niet van de wijs brengen door onze consumptiemaatschappij die ons vooral wil aanzetten om te kopen en die teveel de zaken voorstelt alsof er geen risico's zouden zijn.

Als je je niet goed voelt, verlies je snel de kracht om nee te zeggen tegen elke verleiding: een sigaret, een glas of een niet zo nuttige aankoop. Omdat je hebt toegegeven aan de verleiding, voel je je nog slechter. Investeer in jezelf. De tien stappen helpen je om je geestelijke gezondheid weer op te krikken.

Een gezonde leefstijl

In stap 3: Beweeg hadden we het over het nut van bewegen. Fit in je Hoofd word je ook door te letten op een gezonde levensstijl in het algemeen. Wie psychische problemen wil voorkomen, moet zich bijvoorbeeld ook bewust zijn van zijn voedings- en drinkgewoonten. Dat betekent dat je zou moeten kunnen nee zeggen tegen teveel alcohol, ongezonde voeding of nicotine.

Gezond eten

Evenwichtig eten is essentieel voor onze gezondheid. Wie gezond eet en voldoende beweegt, voelt zich fitter in zijn hoofd. Om je lichaam en geest van energie te voorzien, is gevarieerd eten nodig. De actieve voedingsdriehoek kan je hierbij helpen. Die laat je zien van welke voedingsgroepen je hoeveel mag eten. Wist je dat in de actieve voedingsdriehoek lichaamsbeweging de basis vormt? Daarnaast vind je er ook volgende voedingsgroepen terug:


Afbeelding voedingsdriehoek

Je mag elke dag 3 hoofdmaaltijden en maximum 3 tussendoortjes eten als je daar behoefte aan hebt. Kies voor fruit en zeg ook eens nee tegen zoetigheden, suikerrijke of alcoholische dranken en gefrituurde producten. Variatie en met mate eten staan immers centraal in gezonde voeding. Wil je weten hoe gezond jij eet en of je voldoende beweegt? Doe dan de gezondheidstest!

Filmpjes en foto's

Neen op een postit

Oefeningen

Via 'Mijn veerkracht' kan je aan de slag met verschillende oefeningen die je helpen om werk te maken van deze stap.