Stap 1 - Vind jezelf oké

Voel jij ook de behoefte om door iedereen gewaardeerd te worden?

Streef je ook de perfectie na en wil je ook alles steeds onder controle hebben?

Dat is onmogelijk. Je hoeft helemaal niet perfect te zijn.
Niemand is het. Je bent uniek en je verdient respect zoals je bent.
Blijf voor ogen houden dat je meer dan de moeite waard bent.
Zoals je nu bent, mag je er echt zijn.

Oefeningen

Via 'Mijn veerkracht' kan je aan de slag met verschillende online oefeningen die je helpen om werk te maken van deze stap.

Oefeningen die je kan downloaden

  • Experiment
    Ontdek hoe weinig anderen op je letten.
    Pdf (40kB)
  • Mijn dagboek
    Een handleiding om jezelf beter te leren kennen.
    Pdf (171kB)
  • Mijn ideale wereld
    Helpt je om in actie te schieten en jezelf te aanvaarden.
    Pdf (44kB)
  • Mijn leven als dier
    Een fantasieoefening om jezelf te blijven in moeilijke dagen.
    Pdf (55kB)
  • Positieve en negatieve gedachten
    Een oefening om je negatieve gedachten te verminderen en je positieve gedachten een boost te geven.
    Pdf (100kB) - Word (61kB)
  • Je voorbereiden op een moeilijk gesprek
    Een hulpmiddel om woorden te vinden wanneer het wat moeilijk met je gaat, als voorbereiding op een intiem gesprek.
    Pdf (68kB)

Waarom mezelf oké vinden?

Jezelf aanvaarden is belangrijk. Wie zichzelf niet aanvaardt, voelt zich minderwaardig en kan zich daardoor niet gelukkig voelen. Veel mensen zijn ongelukkig omdat ze willen voldoen aan onrealistische verwachtingen. Laat je echter niet doen door een samenleving die van ons verwacht dat we allemaal mooi, slim, sexy, gezond, gelukkig en rijk zijn. Dat is niet mogelijk. Hou dus op met vergelijken. Er zijn toch altijd mensen die beter, mooier, slimmer of rijker zijn dan jij. Doe er dus niet alles aan om beter te worden dan een ander, maar aanvaard jezelf.

Een gebrek aan zelfvertrouwen?

Mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen denken doorgaans zeer negatief over zichzelf. Omdat ze zich zo focussen op het negatieve, krijgen ze nog een lager gevoel van eigenwaarde. Heel vaak vergelijken ze zich met anderen en voelen zich daardoor onzeker. Ze denken dan voortdurend dat ze minder, slechter, lelijker of dommer zijn.

Mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen zijn ook steeds bezig met het lezen van de gedachten van anderen. Ze interpreteren daarbij alles als een teken van afwijzing. Als iemand hen voorbij loopt, denken ze bijvoorbeeld zoiets als: "Zie je wel dat hij/zij mij niet mag, hij/zij kijkt niet eens naar mij! Ach ja… ik zie er toch niet goed uit, dus waarom zou hij/zij naar mij moeten kijken?" Zoals je merkt denken mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen zeer zwart-wit. Ofwel ben je een succes ofwel ben je een mislukking.

Negatieve gedachten over jezelf zorgen ervoor dat je niet snel nog contact met iemand zal zoeken. Op die manier is er ook niemand die je van die negatieve gedachten kan af helpen. Integendeel, door je terug te trekken, worden je negatieve gedachten alleen maar sterker. Iemand die zich goed in zijn vel voelt, zichzelf respecteert en aanvaardt, krijgt vanzelf een positief zelfbeeld en zal makkelijker nieuwe mensen aanspreken.

Geloof in jezelf

Schaam je niet. Focus je niet alleen op je beperkingen, maar ga ook uit van je krachten. Denk positief. Er zijn vele zaken waar je echt goed in bent. Ga daarom maar eens na wat jou bijzonder maakt. Iedereen kan aantrekkelijk zijn. Misschien ben je heel handig of heel grappig. Misschien ben je zeer verstandig of ben je enorm sportief. Of ben je misschien een muzikaal talent? Een kei in je vak? Zoek iets waarin je goed bent, en probeer met die eigenschap naar anderen toe te stappen.

Weet dat je dikwijls veel te streng bent voor jezelf. Anderen bekijken je doorgaans veel positiever dan je denkt. Dit komt omdat zij zich echt niet blindstaren op dat tekort van jou. Ze schenken aandacht aan jouw totale persoon met al je gebreken én vaardigheden. Probeer dus minder in te gaan op je negatieve gedachten, maar besteed meer aandacht aan de positieve signalen die je van anderen krijgt. Denk niet dat je weet hoe anderen over je denken. Interpreteer reacties van anderen niet steeds negatief.

Soms zijn je tekorten echt vervelend. En ja, het lijkt er soms op dat het voor jou echt moeilijk is om te geloven dat je waardevol bent. Ook al zou je dat zo graag willen, veranderen gaat niet zomaar. Dat wil daarom niet zeggen dat je je hier zomaar bij moet neerleggen. Je kan je dan misschien niet zelf veranderen, maar je kan wel je houding veranderen. Sluit je niet op, maar wees open en laat je zien. Bij de opdrachten vind je vele tips over hoe je zelfzekerder kan worden.

Vertrouwen hebben in jezelf komt er niet zomaar

Het is het resultaat van een lang leerproces. Bepaalde ervaringen kunnen er echter voor zorgen dat het vertrouwen in jezelf vermindert. Mogelijk gevolg? Negatieve gedachten en een tekort aan zelfvertrouwen. Maar wat je hebt aangeleerd, kan je ook afleren. Hoe? Door op een andere manier te leren kijken naar jezelf, naar de anderen en naar de wereld.

Een voorbeeld. Je kan jezelf lelijk vinden, maar toch merken dat je een compliment krijgt over hoe goed je er vandaag wel uitziet. Nu kunnen er twee zaken gebeuren. Ofwel blijf je bij je overtuiging dat je lelijk bent, ("Het is puur toeval dat ik een compliment krijg want hij/zij meent het toch niet.") ofwel stel je je zelfbeeld bij ("Gezien ik een compliment krijg, zal het dus wel zo slecht nog niet zijn met mij.") Op basis van de reacties van anderen kan je je zelfbeeld bijstellen. Leer jezelf dus zo goed mogelijk kennen en sta open voor veranderingen!

Iedereen verandert in zijn leven. Jij bepaalt echter in welke richting je verandert. Als je vooral onthoudt hoe anderen negatief op je reageren, dan word je ongelukkig. Onthou je vooral de positieve zaken, dan ligt de weg naar geluk volledig open.

Filmpjes en foto's

Mooie lach
Thumbs up!
Black pride!

Oefeningen

Via 'Mijn veerkracht' kan je aan de slag met verschillende oefeningen die je helpen om werk te maken van deze stap.